Excursie de documentare la Mănăstirea Sfinții Trei Ierarhi și Biserica Sf. Sava din Iași

În contextul programului național „Școala Altfel”, colectivele elevilor din clasele a X-a C și a X-a D, secția Patrimoniu Cultural, coordonați de prof. dr. Ioana Măriuței și prof. dr. Florina Cozmescu, au desfășurat o activitate de cercetare pe teren, centrată pe analiza pluridisciplinară a patrimoniului religios din municipiul Iași. Demersul a urmărit consolidarea competențelor de receptare a fenomenului istoric și identificarea valențelor stilistice definitorii pentru arhitectura eclezială moldovenească, prin examinarea comparativă a două repere monumentale: Biserica Mănăstirii „Sfinții Trei Ierarhi” și Biserica „Sfântul Sava”.
Prima etapă a documentării a vizat monumentul ctitorit de Vasile Lupu (1637–1639), obiectiv de referință pentru sincretismul artistic est-european. Elevii au supus analizei fațadele decorate cu dantelărie în piatră, observând integrarea organică a unor registre decorative eterogene.
S-a investigat modul în care motivele geometrice de sorginte armeană, georgiană și persană interacționează cu elemente de structură gotică și accente baroce. Această „broderie în piatră” a constituit un suport empiric pentru înțelegerea eclectismului cultural specific Moldovei secolului al XVII-lea.
Componenta documentară a fost completată de analiza necropolei domnești. Identificarea mormintelor lui Dimitrie Cantemir și Alexandru Ioan Cuza a facilitat transpunerea discursului teoretic într-un cadru memorial concret, consolidând percepția asupra continuității și importanței figurilor centrale ale statalității românești.
Itinerariul a continuat cu Biserica „Sfântul Sava”, monument ce ilustrează complexitatea relațiilor diplomatice și religioase dintre Țările Române și spațiul ortodox răsăritean. S-au identificat valențele defensive ale turnului-clopotniță și stratificarea structurală a interiorului, elemente ce atestă adaptările succesive impuse de exigențele epocii.
Documentarea a evidențiat rolul așezământului dincolo de sfera liturgică, acesta funcționând ca centru de rezistență culturală și educațională sub egida Patriarhiei Ierusalimului.
Excursia de documentare a facilitat învățarea activă, permițând transpunerea noțiunilor de istoria artei într-o metodologie de cercetare directă. Această abordare empirică a monumentelor de patrimoniu favorizează cristalizarea unei conștiințe istorice riguroase și dezvoltarea capacității de analiză critică a fenomenului cultural local. Prin contactul nemijlocit cu vestigiile trecutului, procesul pedagogic a dobândit profunzime științifică, transformând informația teoretică în cunoaștere asumată și integrată.

(Prof. dr. Florina-Mădălina Cozmescu)