„Elevii seminariști capabili de performanță sunt un dar pentru Biserica noastră”

Pr. Dragoș Bahrim, directorul Seminarului Teologic Liceal Ortodox “Sf. Vasile cel Mare” din Iași

Întotdeauna cei care au fost primii au fost admirați. La fel este și în cazul elevilor seminariști premiați la olimpiade, care an de an încearcă să-și facă mândri mentorii, profesorii și părinții. Însă puțini știu câtă muncă și câte sacrificii se ascund în spatele bucuriei de a fi premiant olimpic. Despre ce înseamnă să fii elev seminarist olimpic și cum se obține performanța școlară am discutat cu pr. Dragoș Bahrim, directorul Seminarului Teologic Liceal Ortodox „Sf. Vasile cel Mare”din Iași, seminar ce an de an câștigă premii la olimpiadele naționale.

Părinte director, ce calități trebuie să aibă elevul ce aspiră la performanță școlară?

Pentru a obține premiu la o olimpiadă școlară, nu înseamnă să te pregătești o săptămână sau două sau să înveți lecțiile care ți se predau la școală, ci presupune foarte multă muncă suplimentară. Cred că una din presupozițiile importante care stau la baza performanței școlare este ca acel copil să aibă vocație pentru studiu, pentru cercetare și pentru autodepășire. Dacă nu ai o pasiune pentru studiu care să te macine zi și noapte, nu poți ajunge la performanță. Cei care ajung la mari performanțe sunt oamenii pasionați și oamenii de vocație și cred că cei care obțin aceste premii au trecut cu brio și proba vocației lor pentru seminarul teologic, pentru studiul teologiei și pentru lucrul în via Bisericii.

Cât de importanți sunt profesorii în procesul performanței școlare și cum trebuie să fie relația profesor-elev olimpic?

Pentru susținerea performanței școlare,este nevoie de susținerea întregului colectiv școlar. Toți profesorii din școală trebuie să formeze o echipă cu atât mai mult când sunt situații de performanță și să-i susțină pe cei care aspiră la aceasta. Performanțele nu sunt doar ale elevilor, nu sunt doar ale unui singur profesor, ci sunt ale întregii școli.  Între profesorul îndrumător și elev trebuie să fie o colaborare foarte strânsă, o colaborare care trebuie să devină comuniune. O relație ideală între profesor și elev ar fi aceea între dintre duhovnic și ucenic, dintre maestru și discipol. Indiscutabil, și calitățile profesorului contează foarte mult. Un profesor trebuie să știe prin experiența lui și prin studiu îndelungat cum să-i îndrume pe acei copii, ce bibliografie să le sugereze și totodată să aibă duhul discernerii lucrurilor celor mai importante pentru studiu pentru că nu orice carte citită pe un domeniu este importantă pentru performanță. Trebuie să fie la curent cu ultimile noutăți în domeniu. Pentru o olimpiadă, nu e timp de pierdut cu lucrurile bune, ci trebuie studiate doar cărțile foarte bune, cele excepționale.

Baza materială a școlii este importantă în susținerea performanței școlare?

Calitatea bazei materiale a școlii este un element esențial pentru performanța școlară, ca și baza de documentare pe care trebuie să o aibă elevii. Dacă ai materiale bune, acces ușor la informații foarte bune, dacă ai lucrări foarte bune și de referință, atunci și performanțele vin mult mai ușor. Biblioteca școlară și accesul la alte biblioteci este iarăși foarte important.

Ce reprezintă elevii seminariști olimpici pentru Biserică?

Elevii seminariști premiați la olimpiade sunt un dar pentru Biserica noastră. Acești copiii au un potențial formidabil de care Biserica ar trebui să profite, iar ei ar trebui să aibă atenția cuvenită și la facultățile pe care le vor urma. Seminariștii olimpici premianți trebuie încurajați pentru continuarea cercetării și a studiului prin acordarea de burse, chiar burse de studiu în străinătate și trebuie implicați cât mai serios în activitățile Bisericii, întrucât ei au maturitatea necesară pentru a face față cu brio acestor provocări.

(Tudorel Rusu)